אבחון הדלגה
באילו מקרים יש לשקול הדלגה של ילד?
· לילדים מוכשרים וחכמים מאוד שאינם מאותגרים שכלית מהמסגרת בה נמצאים עם בני גילם.
· לילדים שנולדו לאחר התאריך הקובע בשנתון (א' בטבת- בכל שנה מתורגם לתאריך לועזי אחר), שמעבר לו ילד נשאר בגן חובה ועד אליו ילד עולה לכיתה א' והוריהם רוצים לרשום אותם לכתה א'.
האבחון הוא אבחון פסיכולוגי, המתבצע במכון "הצלחה" ע"י פסיכולוג חינוכי מומחה, וכולל מבחנים להערכת היכולת השכלית (כולל יכולת שפתית ומוטורית) והיכולת הרגשית של הילד.
יש לשקול העברת אבחון הדלגה לילדים מוכשרים וחכמים שאינם מאותגרים מספיק במסגרת הגנית, וכן לילדים שנולדו לאחר התאריך הקובע בשנתון (א' בטבת), במידה וההורים סבורים שהילד יוכל להתמודד בהצלחה במסגרת הבית-ספרית למרות גילו הצעיר.
מטרת האבחון:
· לסייע להורים בתהליך קבלת החלטה לגבי הדלגה של ילדם הצעיר, שנולד לאחר התאריך הקובע בשנתון (א' בטבת) למסגרת הבית-ספרית.
· למפות את יכולותיו של הילד ומסוגלותו להתמודד במסגרת תובענית יותר, תוך התייחסות מירבית לתפקודו הרגשי-חברתי
האבחון כולל:
מבחנים המעריכים את יכולתו השכלית והרגשית של הילד, ומתייחס למיומנויות ותפקודים הדרושים למסגרת הלימודית בתחומים הבאים:
· בשלות רגשית וחברתית (עמידה בלחצים, התמודדות עם תסכול וקושי, זיהוי חרדות, עצמאות, מוטיבציה, בטחון עצמי)
· בשלות שכלית (מיומנויות למידה, קשב וריכוז, תפקודי זכרון)
· תפקודים מוטוריים (מוכנות לכתיבה) וויזו-מוטורית (תיאום יד-עין)
· תפקודים שפתיים (אוצר מילים, הבעה והבנה שפתית, מודעות פונולוגית, מיומנויות שיום ושליפה)
· מיומנויות למידה (כתיבת שם, שיום וכתיבת אותיות וספרות, מושגי יסוד בשפה וחשבון)